Tuesday, July 24, 2012

RAMADHAN KAREEM

Ramadhan Kareem & Allahu Akram buat semua.
    Kini sudah hari ke-4 kita di dalam musim Ramadhan, masa berhempas pulas untuk mencapai martabat takwa. Allah berfirman:" Wahai org yang beriman, diwajibkan ke atas kamu berpuasa, sebagaimana ia telah diwajibkan ke atas org sebelum kamu, moga-moga kamu menjadi org bertakwa". Surah al-Baqarah.
    TAKWA. Perkataan bahasa Arab kemudian diambil menjadi bahasa Melayu merujuk kepada melakukan ketaatan dan meninggal maksiat. Itulah kesimpulan yang dibuat berdasarkan penerangan para ulama kita.
  Berkongsi nasihat seorang sahabat ketika tazkirah terawih, beliau berkata: bulan Ramadhan inilah kita dapat mengenal nafsu kita,kerana bulan ini syaitan  diikat..sebaliknya nafsu tidak. jadi kita dpat memperbetulkan nafsu kita jika ia  tak suka kepada kebaikan. Olahan daripada sy.

     'ramadhan Kareem': Ramadhan itu mulia. Mulia kerana terdapat pelbagai peluang  pahala dilipat ganda, tiada pada bulan - bulan lain.

    'Allahu Akram':  Allah lebih Muliah. Dialah yang memberi peluang kepada kita untuk menikmati bulan ramadhan kali ini. ada sahaja yang bertemu-Nya belum sempat bertemu bulan mulia ini.

Jadi marilah kiat beribadat, melakukan pelbagai kebaikan dalam bulan mulia ini. Mana tahu, kita tidak akan berjumpa dengannya pada tahun akan datang. Ayo!


1 comment:

  1. blog semakin awesome! teruskan menulis & berkongsi, ustaz Muiz!

    ReplyDelete