Wednesday, January 19, 2011

SIRAH NABAWIYAH

Assalamualaikum.. sudah lama tidak menguruskan laman blog ni, kini ia muncul dengan wajah yang baru; sebagai medan perkongsian ilmu. Insha Allah, medan ilmu kali ini akan membincangkan sirah nabi Muhammad saw daripada kacamata seorang ulama India yang terkenal, Abu Hasan Ali An - Nadwi, penulis buku sirah nabawiyah.
Buku ini ditulis di dalam Bahasa arab. Justeru saya mengambil tanggungjawab menterjemah teks ke Bahasa melayu. Buku sirah ini membincangkan:

1.Zaman Jahiliah ( zaman sebelum kebangkitan nabi saw),keadaan agama-agama waktu itu,politik,kerajaan - kerajaan yang memerintah dan kehidupan orang Arab ketika itu.
2. Perutusan nabi saw sebagai utusan Allah di semenanjung tanah Arab. Apakah sebabnya? Apakah keistimewaan orang arab di situ?

3. Semenanjung tanah Arab, puak - puaknya, hubungan tanah Arab dengan risalah kenabian dan agama samawi, bermulanya penyembahan berhala di situ, perihal bandar Mekah, sistem masyarakat, perniagaan, industri,ekonomi dan angkatan tentera.

4. Kelahiran nabi saw - zaman Mekah dan zaman Madinah-, peperangan, perjanjian Hudaibiyah, tahun perwakilan, haji wada' dan kewafatan baginda.

5. Keluarga nabi saw (isteri-isterinya,anak dan cucu baginda).

6. Akhlak baginda dan peribadinya.

7. Kelebihan perutusan baginda kepada umat manusia dan dunia moden.


Buku sirah ni amat tebal..harap penulis mendapat doa dari pembaca untuk terus beristiqamah memberi yg terbaik. Kiriman artikel, komen, perbincangan dan lain -lain amat dialu - alukan..boleh dihantar ke imam1408@yahoo.com.my dan saya akan postkan di sini.

Assalamualaikum

No comments:

Post a Comment